امروزه، با پیشرفت علم، استفاده از چندین خطوط تلفن، در داخل سازمان یا شرکت ها، غیر عقلانی می باشد و تمامی کارکنان در سازمان ها، به راحتی با دستگاه های سانترال ، از همان چند خط شهری استفاده می کنند، و دیگر اینکه، کارمندان می توانند، به طور رایگان با یکدیگر صحبت کنند. دستگاه های سانترال، دارای مزیت های زیادی مانند تلفن گویا و غیره می باشد که، در بخش قبل برایتان به طور مفصل توضیح دادیم. اما برای نصب این دستگاه و اینکه چطور با آن کار کنیم نیاز به آموزش سانترال می باشد. ابتدا قبل از هرکاری، باید دستگاه را جایی به دور از گرد و خاک، و همچنین دور از رطوبت قرار داد. در ادامه برایتان آموزش سانترال را شرح خواهیم داد.

یک دستگاه سانترال دارای پنل مرکزی، تلفن ویژه، تلفن های معمولی، جعبه ترمینال می باشد.

پنل مرکزی: دستگاه پنل مرکزی می تواند، ارتباط بین خطوط تلفن داخل سازمان، و همچنین ارتباط آنها با خطوط شهری را، فراهم کند. هر مدل و برند آنها با هم متفاوت می باشد. برای نمونه یک نمونه را، با هم بررسی می کنیم. به طور مثال، پاناسونیک مدلkx­_tes824 را در نظر بگیرید که، دارای حداکثر 8 ظرفیت خطوط شهری و 24 خط داخلی می باشد. این مدل از سانترال، دارای قابلیت هایی مثل:  دارای سیستم hybrid می باشد، طوری که، با تمامی دستگاه های آنالوگ،  مودم، دستگاه فکس، تلفن های معمولی و غیره می تواند کار کند.

دارای سیستم callerID می باشد.

دارای باتری BACKUP می باشد، در زمانی که جریان برق قطع شود، می توانند از آن استفاد کنند.

نکته ای باید به آن توجه کنید، این است که، قبل از نصب دستگاه، به ورودی و خروجی دستگاه دست نزنید، و برای اینکه بار الکتریکی آن خارج شود، لباس های مخصوص و محافظ بپوشید .

 

نصب سانترال

نحوه نصب دستگاه

نحوه نصب سانترال به این گونه می باشد که:

1_ابتدا صفحه بالایی را بیرون بکشید.2_ سپس خطوط شهری که، تهیه کردید را، از طریق سوکت های دوسیم، CO1،CO2، CO3 وصل نمایید 3_ سپس اتصال خطوط داخل را، انجام دهید، به محل اتصال خطوط داخلی JACK می گویند. تلفن های معمولی، دو سیمه هستند، و تلفن های اپراتوری 4 سیمه می باشند. که این JACK ها هر دو را پشتیبانی می کنند.  معمولا از jack 1  تا jack 4 مخصوص تلفن های معمولی می باشد. و از jack 5  تا jack 8 مختص به تلفن های پشتیبانی یا اپراتور ها است. 4_ در این مرحله شما می توانید کارت سیستم پیامگیر یا فاکس را، نصب نمایید 5_ در اینجا شما می توانید کارت آیفون را نصب کنید. شما می توانید 4 تا کارت آیفون را به روی دستگاه نصب کنید، با استفاده از برنامه هایی شما می توانید، بعد از به صدا در آمدن صدای آیفون، با دکمه ای که، بر روی تلفن تان وجود دارد، در را، باز کنید. یا با مراجعه کننده از طریق آیفون صحبت کنید 5_ شما می توانید روی دستگاه سانترال، caller ID  را نصب کنید، تا از اطلاعات تماس ها، با خبر شوید، و نام و شماره فردی که تماس گرفته را، مشاهده کنید.

نصب کارت های افزایشی روی دستگاه سانترال:

1_ مدلkx_tes82483  : این کارت، امکان اضافه شدن 3 خط شهری و 8 خط داخلی هایبرید را دارد، و به این مدل اضافه می کند

2_kx_tes82474: با این کارت شما می توانید 8 خط داخلی را اضافه کنید

3_ kx_tes82480 : این کارت نیز، امکان اضافه نمودن 2 خط شهری و 8 خط داخلی را دارد

نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که، به هنگام اضافه نمودن کارت های افزایشی، دستگاه را خاموش کنید، بعد، اقدام به نصب کارت ها کنید. چون باعث به هم خوردن دستگاه مرکزی می شود.

حال اینکه چطور دستگاه با مدل kx_tes82483   را نصب کنیم، با ما همراه باشید:

ابتدا صفحه بالا و پایین را جدا کنید، و در بیاورید. سپس 2 ارتباط دهنده، بر روی دستگاه قرار دهید. و بعد از آن کارت های افزایشی را، به روی ارتباط دهنده ها نصب کنید. و در نهایت پیچ ها را سفت کنید، سپس سوکت مخصوص تلفن های معمولی را، به قسمت ورودی خطوط وصل میکنیم، و بعد، خطوط تلفن، به سوکت های دستگاه مرکزی، وصل می شود. و در نهایت که کار تمام شد، صفحه را ببندید

 

نصب کارت روی سانترال

 

 

نصب کارت پیام صوتی دو کاناله:

با دستگاه سانترال، در حالت عادی می توانید، به مدت 183 ثانیه، پیام را ضبط کنید. و اگر شما بخواهید و نیاز داشته باشید که، مدت طولانی تری سیستم ضبط صدا، یا پیامگیر داشته باشید، می توانید از این کارت های پیام صوتی دو کاناله استفاده کنید، و تا 60 دقیقه آن را افزایش دهید.

نحوه ریست دستگاه:

دکمه ای روی دستگاه وجود دارد، به نام clear/normal. آن دکمه را، به حالت clear قرار دهید. سپس دکمه کناری آن که برای شروع مجدد استفاده می شود را، فشار دهید. چراغ چشمک زن، که بعد از 10 ثانیه، به حالت ثابت قرار میگیرد را، توجه کنید، و قبل از ثابت شدن چراغ، یعنی قبل از 10 ثانیه، آن را به حالت normal برگردانید، تا اطلاعات پاک شود.

برای مثال عملکرد تلفن های سانترال اپراتوری پاناسونیک مدل kx_t7730 را در نظر میگیریم:

برای وارد شدن به حالت برنامه ریزی دستگاه، باید دکمه program را بزنیم

برای اجرای کنفرانس و یا ارتباط گروهی، دکمه conf را، باید فشرد

برای ارتباط با کارکنان داخلی سازمان، یا پاسخگویی به آنها از دکمه intercom باید استفاده نمود

برای اینکه تماسی را در انتظار بگذارید، و با قسمتی دیگر تماس بگیرید، بدون اینکه تماس قبلی شما قطع شود از دکمه flash/recall می توان استفاده کرد

برای اینکه به تماس ها پاسخ دهید، بدون اینکه از دستتان استفاده کنید، از دکمه auto ans می توانید استفاده کنید

گاهی اوقات شما در حال مکالمه هستید، و نمی خواهید، برای لحظه ای صدایتان برود، در این موقع از دکمه mute استفاده کنید

برای اینکه یک مکالمه را، به داخلی دیگری انتقال دهید، از دکمه transfer استفاده کنید

برای تماس با آخرین شماره ای که گرفتید، از redial استفاده کنید.

 

نحوه ریست کردن دستگاه

 

 

آموزش سانترال

آموزش سانترال، شامل موارد زیادی می باشد. به عنوان مثال، اگر خواستید، برنامه ای را، به دستگاه وارد کنید مطابق زیر عمل شود:

بعد از اینکه دکمه ی برنامه ریزی(program) را فشردید، رمز عبور دستگاه را، وارد می کنیم که، در حالت پیش فرض، رمز 1234 می باشد.(برای خارج شدن از برنامه هم، فرقی نمی کند، و می توانید دکمه ی برنامه را فشار دهید)، بعد از اینکه برنامه ی خود، یا پارامتر های خود را، وارد کردید، کلید store و سپس hold را بزنید، و در نهایت بعد از انجام این مراحل، شما با صدای تک بوق، متوجه می شوید که، عملیات درست انجام شده، و می توانید ادامه دهید. و اگر صدای 2 بوق شنیدید، این دستورالعمل ها یا پارامترها ذخیره شده اند. و اگر صدای 3 بوق آمد، یعنی درست انجام نداده اید، و یا پارامتر را اشتباه وارد کرده اید.

یک مبحث دیگر از آموزش سانترال، شامل تنظیم کردن، خطوط شهری و داخلی(co) دستگاه یا تلفن می باشد که، باید مراحل زیر را انجام دهید:

در هر مدل از تلفن های سانترال، چندین دکمه co وجود دارد که، در این مدل ذکر شده، 12 تا دکمه  co دارد. شما با فشردن این دکمه ها در پایین دستگاه می توانید، به خطوط دسترسی داشته باشید. معمولا دکمه های اول تا سوم، مربوط به خطوط شهری می باشد. و سپس خطوط داخلی شروع می شود. اگر بخواهید شماره  12 را، به داخلی 224 اختصاص دهید، ابتدا باید دکمه program را بزنید، سپس  دکمه 12 را فشار دهید،  بعد از آن، داخلی مورد نظر را که، در این مثال 224 است را، مینیم. و در نهایت ذخیره می کنیم، و کلید hold را میزنیم. اکنون شما با زدن دکمه 12 به داخلی 224 خواهید رفت.

 

 

آموزش وارد کردن برنامه

تنظیم های زنگ تلفن سانترال

 

یک مبحث دیگر از آموزش سانترال، شامل تنظیم و انتخاب مدل زنگ داخلی سازمان می باشد که، از طریق زیر می توانید اقدام کنید:

زمانی که، از خط داخلی تماس دریافتی دارید، خودتان می توانید برای آن، نوع زنگ را انتخاب کنید.  سه حالت برای آن وجود دارد 1_ تک زنگ (single) 2 _دو زنگ (double) 3_ سه زنگ (triple)

ابتدا وارد حالت برنامه ریزی می شوید، سپس دکمه  ring pattern را بفشارید، و نوع زنگ خود را انتخاب بفرمایید، و در نهایت store و hold کنید

یک نوع دیگر از آموزش سانترال، این می باشد که، شما بتوانید خط شهری را برای داخلی ها باز کنید:

با این تنظیمات، شما می توانید مشخص کنید که، کدام داخلی می تواند با خط شهری بیرون، ارتباط داشته باشد.

ابتدا وارد حالت برنامه ریزی می شوید، سپس دکمه sp phone را میزنید، تا وارد خط شهری مورد نظر شوید، بعد از آن،کلید# را می زنید، و سپس شماره داخلی مورد نظر را، وارد می کنید.

همچنین شما می توانید، در شیفت صبح تا ظهر، یا عصر تعیین کنید که، اگر از خط شهری، کسی زنگ زد، کدام داخلی زنگ بخورد که، معمولا این تنظیمات روی تلفن اپراتور تنظیم می شود

تنظیم های زنگ تلفن سانترال

سیستم گویا در آموزش سانترال

در سیستم گویا، این امکان برای کسانی که، از بیرون تماس میگیرند، وجود دارد ، اول به پیام گوش دهند، سپس به داخلی مورد نظر وصل شوند. یعنی خودشان با توضیحاتی که گفته شده، تشخیص می دهند به کدام داخلی تماس بگیرند، و سپس اقدام می کنند. در این روش عملا دیگر نیازی به منشی نمی باشد. این پیام دریافت شده، از سیستم گویا، شما را با شماره داخلی مورد نظر یا اینکه شماره شخص دیگری، راهنمایی می کنند

اما نکاتی در مورد آموزش سانترال، وجود دارد که، لازم است به این موارد توجه کنید:

زمانی که از تلفن شهری تماسی دریافت می شود، سریعا تلفن اپراتور، زنگ میخورد. اپراتور می تواند آن شخص را به داخلی مورد نظر وصل کند. با زدن دکمه ی transfer به راحتی می تواند، تماس را انتقال دهد. اما زمانی پیش می آید که، اپراتور نیاز است، ابتدا با داخلی مورد نظر صحبت کند، و اگر ایشان رضایت داشتند، آن تماس خارجی را وصل کند. در این صورت، ابتدا کلید transfer و شماره داخلی را میگیرد، و اگر تمایل داشتند، تماس داخل و خارجی را وصل کند، اپراتور، دوبار کلید transfer را بفشارد.

حالت دیگری نیز وجود دارد که ، موقعی که تماسی از تلفن شهری دریافت شد، و اپراتور گوشی را برمیدارد، در این هنگام، با شخص اول در حال مکالمه است، از خط شهری تماس دیگری دریافت می کند، و باید به آن تماس هم، پاسخ بدهد، باید دکمه hold را فشار دهد. در این هنگام برای شخص اول صدای آهنگ انتظار پخش می شود

سیستم گویا در آموزش سانترال

سیم کشی سانترال

آموزش سانترال در بخش سیم کشی، بحث مفصل دارد که، در این مقاله مجال گفتن نیست. در یک کابل احتمالا با 25 الی 50 جفت سیم سروکار داریم که، ابتدا باید این سیم ها به co یا همان هیبرید، وارد شوند، و سپس از آن خارج شده، و آن سر دیگر جفت سیم، به ترمینال ها وصل شوند. و در نهایت این سیم ها که به ترمینال دیگری وارد شده اند، به سمت گوشی های تلفن برده می شوند. ( ترمینال ها دارای تیغه هایی هستند که، سیم های انتهایی در آنجا قرار میگیرند، و در قسمت زیرین از آن تیغه ها عبور می کنند و به سمت تلفن کشیده می شوند). این زوج سیم ها با رنگ بندی خاصی درون کابل ها موجود هستند.

اضافه نمودن خط داخلی به سانترال

یک بخش از آموزش سانترال، شامل اضافه کردن یک خط داخلی به تلفن سانترال می باشد. در این مواقع شما باید به مدل و برند دستگاه سانترال توجه کنید که، آیا این ویژگی را دارد یا خیر. سپس خط را اضافه کنید. در بعضی مواقع، دستگاه سانترال شما جای خالی ندارد، و ظرفیت آن تکمیل میباشد. جای هیچ گونه نگرانی نیست، و شما می توانید با کارت های افزایشی، این مشکل را حل کنید. البته در نظر بگیرید که، حتما  با توجه به مدل تلفن سانترال خود کارت افزایشی را تهیه کنید. شما بعد از تهیه کارت می توانید روی تلفن خود برنامه ریزی را انجام دهید. نکته ای که جالب است بدانید این می باشد که، در سانترال های کم ظرفیت، این برنامه ریزی را از طریق تلفن های اپراتوری می توان انجام داد. ولی در دستگاه های سانترال پر ظرفیت باید توسط رایانه ای که به مرکز متصل می باشد، انجام دهید.